Mobilabonnement 2017 – Se vores oversigt over mobilabonnementer

Hermed en oversigt over forskellige mobilabonnementer i Danmark. Så er det let for dig at finde det rigtige mobilabonnement. Læs videre under oversigten hvor vi gennemgår hvad du skal være opmærksom på når du vælger abonnement.



Hvorfor skal jeg sammenligne mobilabonnementer?

Det skal du gøre fordi det danske marked for mobilabonnementer er utrolig dynamisk. Og der opstår hele tiden nye udbydere mens gamle forsvinder. Samtidig kommer der jævnligt ny lovgivning på området både fra det danske folketing og fra EU. EU har for eksempel netop indført lovgivning der skal harmonere roaming afgiften i medlemslandene. Det betyder blandt andet at priserne for at ringe og sende sms skal være de samme indenfor EU som internt i de forskellige hjemlande.

Derudover skal du selvfølgelig havde det abonnement der passer bedst til dine behov. Både i forhold til taletid, sms, data, ekstra tjenester og anvendelse i udlandet. Vi kommer til at gå mere i detaljer længere nede i artiklen.

Hvordan skifter jeg mobilabonnement?

Det er virkelig nemt. Din nye udbyder ordner alt det praktiske for dig. De tilsender dig dit nye SIM-kort, og du bestemmer selv om du ønsker at beholde dit nummer eller få et nyt. Dit gamle abonnement kan din nye udbyder også opsige for dig. Det tager gerne løbende måned plus en måned inden dit nye abonnement træder i kraft.

Når dit nye abonnement så er trådt i kraft sætter du bare dit nye SIM-kort i din mobiltelefon. Og så er du faktisk allerede klar. Du kan selvfølgelig også samtidig have valgt at købe en ny mobiltelefon hos din nye udbyder.

Det kan faktisk ikke være meget lettere.

mobilabonnementer mobilabonnement

Hvad skal jeg vælge mobilabonnement efter?

Det vigtigste ved dit abonnement er selvfølgelig at du kan ringe og sende sms. Og det er også grundydelsen hos alle udbydere. Så det er enten prisen eller ekstra tjenester du skal vælge efter.

Priserne er selvfølgelig det månedlige abonnement og dine priser per minut og per data. Og du kan se hvad din minimum pris for at bestille abonnementet bliver under den grønne bestil kasse i oversigten her på siden.

Taletid

De forskellige udbydere tilbyder forskellige løsninger til dig som forbruger. Du kan betale per minut du taler, du kan have x antal timers taletid inkluderet per måned og du kan vælge at have fri taletid.

Her skal du selvfølgelig vælge efter hvor meget du taler i telefon per måned, og hvor meget det varierer fra måned til måned.

Du kan kigge dine gamle regninger igennem og se hvor meget taletid du bruger per måned. Og hvor meget det varierer månederne igennem. Hvis du bruger mere taletid end inkluderet i dit abonnement skal du betale for den ekstra tid du bruger. Afhængig af hvad minutpriserne er, kan det måske godt betale sig at vælge at have x antal timers taletid per måned selvom du bruger mere i visse måneder.

Netværk

I dag vil dit abonnement enten være på 3G eller 4G netværket. I oversigten ovenover kan du se hvilke abonnementer der er på henholdsvis 3G eller 4G netværket. Og hvilet net de kører på.

Data

Du kan vælge mellem enten at betale per MB du bruger, du kan have en månedlig databegrænset og du kan vælge at have fri data.

Hvad der er den rigtige løsning til dig kommer helt an på dit dataforbrug. Bruger du kun data til at læse lidt nyheder og mails behøver du ikke meget. Og slet ikke hvis du for det meste er på wifi via din bredbåndsudbyder.

Bruger du derimod data til både at se film og serier på forskellige streamingtjenester kan det være en rigtig god ide at vælge fri data og dermed slippe for ubehagelige overraskelser.

Ekstra tjenester

I vores mobilabonnement sammenligning ovenover på siden kan du også se hvilke ekstra tjenester der er inkluderet i de forskellige abonnementer.

Ekstra tjenesterne kan for eksempel være adgang til forskellige streamingtjenester, forskellige muligheder for udlandstelefoni og gratis tale mellem sammen udbyders brugere.

Brug af abonnement i udlandet

Så længe du bruger din telefon indenfor EU er der nogle regler din udbyder skal efterleve. Det er indenfor taletid, sms og dataforbrug. Den 15. juni 2017 træder de nye regler i kraft. De betyder blandt andet at hvis du har fri tale, sms og mms i hjemlandet skal du nu have det indenfor hele EU. For dataforbrug er der indført en fair use-grænse.

Den grænse betyder at du må bruge det dobbelte af din månedlige abonnementspris ved en GB pris på 57,50 kroner. Det betyder med andre ord altså at hvis dit abonnement koster 150 kroner per måned må du bruge 5,22 GB indenfor EU. Bruger du mere end det må din udbyder blokere for din dataforbindelse.

Hvis du derimod rejser udenfor EU står det din udbyder mere frit at opkræve andre priser for dit forbrug. Og det er også vanskeligere for dem at servicere dig.

Ny mobiltelefon?

Hvis du også er på jagt efter en ny mobiltelefon kan du her købe den nye dansk designede Lumigon T3. Ellers kan du også sagtens fortsætter med din nuværende mobiltelefon eller købe en ny igennem din nye udbyder. Det er efterhånden sjældent at oprettelse af et mobilabonnement kræver tilkøb af en ny mobiltelefon.

Binding ved forskellige mobilabonnementer

Der er forskelle i binding for de forskellige mobilabonnementer. De må ifølge lovgivningen maksimalt binde dig for en seks måneders periode. Men flere af dem har valgt slet ikke at binde dig eller måske kun binde dig for en enkelt måned.